Pozycjonowanie long tail – czym jest i jak to się robi?

Long tail jest jedną z technik pozycjonowania stron, która może przynieść ogromne korzyści nie tylko firmom, które z niej korzystają, ale również konsumentom. Mimo iż technika ta jest dość leciwa, wciąż jest wykorzystywana na szeroką skalę, a doświadczeni pozycjonerzy są w stanie wygenerować przy jej użyciu bardzo dobre wyniki. Czym jest long tail i jakie dokładnie przynosi korzyści?

Long tail – czym jest?

W dosłownym tłumaczeniu „long tail” oznacza „długi ogon”. Jeżeli chodzi o pozycjonowanie, wyrażenie to możemy wytłumaczyć w taki sposób, że podczas dobierania fraz kluczowych wybieramy znacznie dłuższe, precyzyjniejsze wyrażenia. Technika ta została opracowana w oparciu o badania, które wykazały, że użytkownicy coraz częściej wpisują dokładniejsze wyrażenia w pole wyszukiwania.

Wiedza ta pozwoliła na poznanie konstrukcji najczęściej użytkowanych słów kluczowych, dzięki czemu możemy ją wykorzystać podczas codziennych działań pozycjonujących. Krótkie frazy zostały zastąpione całymi wyrażeniami. Ponadto po rozpoczęciu stosowania techniki tego typu, analitycy dostrzegli, że przynosi ona ogromne korzyści w postaci znacznie zwiększonego ruchu na pozycjonowanej stronie.

Jak wykształciło się pozycjonowanie long tail?

Założenia pozycjonowania long tail określane były na przestrzeni wielu lat. Statystyki bezpośrednio pokazują, że wraz z rozwojem Internetu rosła długość fraz. Zgodnie z przyjętym założeniem: w 1994 roku, kiedy to powstał Internet, ludzie z niego korzystający wpisywali krótkie, niezwięzłe frazy. Mało kto decydował się na wpisanie dłużej frazy, ponieważ nikt nie dostrzegał tego, że wyniki wyszukiwania będą lepiej sprecyzowane.

W okolicach 2009 roku nastąpił przełom. Proporcje określające wpisywanie fraz poszczególnych długości uległy całkowitemu odwróceniu. Od tego momentu użytkownicy zdecydowanie rzadziej korzystali z krótkich, jednowyrazowych fraz na rzecz długiego ogona. Obecnie odsetek użytkowników korzystających z długich fraz jest na tyle wysoki, że pozwala wprawnym pozycjonerom na osiągnięcie wysokich wyników. Wyrażenia kluczowe dziś mają długość często przewyższającą 4 wyrazy.

Jakie były przyczyny stosowania long tail przez użytkowników?

Użytkownicy regularnie wydłużali frazy kluczowe z bardzo prostego powodu – mało precyzyjne, krótkie wyrażenia nie spełniały ich oczekiwań. Niska precyzyjność sprawiała, że odnajdywali to, czego szukali nawet na 5 – tej stronie wyników, co zmuszało do długiego „wertowania” i wiele osób często nie odnajdywało niezbędnych im informacji.

Bardziej precyzyjne wyrażenie oznacza szybsze znalezienie wartościowego wyniku, a jak wiadomo, czas to pieniądz. Kolejnym, przypuszczalnym powodem stosowania dłuższych fraz może być fakt, że użytkownik nie jest niczym ograniczony. Nie ma jednoznacznych wytycznych do tego, jaką frazę należy wyszukać w danym przypadku. W związku z tym każdy może wpisać dowolne wyrażenie, w tym potoczne i ma gwarancję wyświetlenia wyników, a to, czy będą one trafne, zależy wyłącznie od stron indeksowanych na dane wyrażenie.

Frazy long tail – gdzie je znaleźć?

Dobrym i jedynym, skutecznym sposobem na znalezienie trafnych wyrażeń long tail jest myślenie jak użytkownik. Warto pamiętać, że każdy jest inny, dlatego ważne są skojarzenia, a także pierwsze wyrażenia, które mamy na myśli po dostrzeżeniu danego produktu, czy usługi. Pomocne w tym momencie okażą się rozmowy z ludźmi niezwiązanymi z naszą branżą, a także analiza konkurencji pod względem stosowanych fraz kluczowych.

Mimo wszystko postaw na unikalność. Na konkurencji jedynie się wzoruj i spróbuj zrozumieć tok myślenia, jaki towarzyszył przy układaniu fraz firm konkurencyjnych. Bezpośrednie kopiowanie fraz nie tylko nie przyniesie oczekiwanych efektów, ale może spowodować spadek witryny w indeksie Google.

Podczas układania listy fraz kluczowych, specjalista SEO korzysta również z wielu zaawansowanych narzędzi, dlatego warto powierzyć mu ten proces. Ponadto poszukiwanie słów kluczowych wymaga często dokładnej znajomości branży i algorytmów wyszukiwania, co wiąże się z posiadaniem doświadczenia w branży SEO.

Long tail w Content Marketingu

Założenia Content Marketingu są jasne: promowanie przy użyciu w pełni merytorycznych treści, budowa opinii eksperta, nawiązanie dialogu z klientami i użytkownikami – potencjalnymi klientami. Założenia te bezpośrednio korespondują z long tail, ponieważ zastosowanie zarówno Content Marketingu, jak i długiego ogona prowadzi bezpośrednio do sprowadzenia ruchu w postaci zainteresowanych użytkowników.

Mało tego, techniki te mogą się nawzajem uzupełniać. Nigdzie nie jest powiedziane, że technik promocji i pozycjonowania nie można ze sobą łączyć. Dlatego, aby osiągnąć lepsze efekty, możemy publikować rozbudowane, merytoryczne treści zawierające frazy kluczowe long tail. Podejście tego typu zmieni nie tylko postrzeganie Twojej firmy w Internecie, ale również wpłynie na pozycję w wyszukiwarce.

3 zalety pozycjonowania long tail

Pierwszą z zalet jest fakt, że Twoją stronę odwiedzają wyłącznie osoby zainteresowane Twoją branżą, lub produktami. Pozycjonowanie long tail to budowa precyzyjnych haseł, które często znane i używane są przez osoby związane z daną branżą, lub poszukujące właśnie Twojego produktu. Dzięki temu rośnie wskaźnik konwersji, czyli zwiększa się liczba zakupów, czy kontrahentów.

Long tail zmniejsza współczynnik odrzuceń. Co to oznacza? Zainteresowanych użytkowników. Precyzyjność zastosowanych fraz i merytoryczność publikowanych treści sprawia, że użytkownicy odwiedzający Twoją stronę internetową przeglądają ją dłużej niż osoby, które trafiły na nią przypadkiem. Powoduje to zmniejszenie współczynnika odrzuceń i może przyczynić się do powtórnych odwiedzin.

Prawidłowo zastosowane pozycjonowanie long tail należy do technik przyjaznych algorytmom Google. Powoduje bardzo szybką widoczność efektów i stabilność. Krótko mówiąc, korzystając z long tail, nie ma możliwości zbanowania strony, czy efektach pozycjonowania widocznych po bardzo długim czasie. Wszystko jest realizowane niemal w czasie rzeczywistym. Warto jednak pamiętać, że wszystkie działania powinny być wykonywane przez specjalistę.

Pozycjonowanie long tail przynosi korzyści już od wielu lat. Technika ta tak mocno się zakorzeniła, że korzysta z niej zdecydowana większość internautów. Założenia pozycjonowania w ten sposób wydają się proste, jednak cały proces warto zlecić doświadczonej firmie, która wykona wszystkie etapy kompleksowo. Wszystkich zainteresowanych zachęcamy do wyboru pakietu SEO z oferty Backlink24.